Odvrácená strana adrenalinu


 



 Tak se to tedy stalo, aniž bych tomu chodil naproti. Už jsem v to věru nedoufal. Nečekaně. Překvapivě. Bylo to rychlé jako blesk. Jako lavina. Najednou jsem znovu řešil sežehnutí a soustředil se na vlastní dech. Kniha Možnosti milostného románu od Jana Němce téměř na na jeden zátah. Takhle jsem četl v úplně jiných dobách, kdy jsem si nedělal starosti s budoucností. Vzdělanost, mnohovrstevnatost, vtip, ale také silná dávka narcismu, exhibicionismu – pravý exibicionista nevyhledává s lidmi, před kterými se obnažuje, osobní kontakt. – Zřídlo inspirace. „Nestuduj podstatu, nýbrž vědění o podstatě, neboť jen skrze přístupy ostatních, se o ní dozvíš o mnoho víc...“


 Odhodil jsem masky a dovolil si být opět zranitelný jako dřív. Uvědomil jsem si to na letišti v Oslo, což je mraveniště, stejně jako každé jiné letiště, kdekoli na světě. Na pánské toaletě leští jednou rukou černoška zrcadlo, zatímco druhou si přidržuje u ucha mobil. Somálky to zastrkujou za šátek, burku, hidžáb, či nikáb, takže nepotřebují ani handsfree, pomyslel jsem si. Několik mužů poodešlo ke kabinkám a přenechali mušle těm statečnějším, snad aby okatou a viditelně citově přibržděnou mulatku nevystavovalo trapné situaci, ale i já jsem patřil mezi ty rezignované a otupělé. Navíc její vozík s čistícími proprietami blokoval cestu všem, takže budu nakonec rád, když odsud co nejrychleji zmizím. „Achabe kchábe, chalů cha,“ hulákala jako by se nechumelilo a my v rukou netřímali zbytek posvátné hrdosti, nyní třeba směšných a titěrných rozměrů.

 Letěl jsem domů do Čech, abych už konečně a definitivně rozřešil, jestli se moje žena za mnou přestěhuje, nebo se já navrátím zpět do vlasti. Nasnadě byla i další varianta, ale k té se ani jeden z nás neklonil. Spíš jsme ji nabízeli jeden druhému jako velkorysou možnost zbavit se okovů a pout a stereotypu a něčeho, co je nepopulární a plné nervozity, nemocí, hysterie, zapomínání, ústrků a dalo by se to shrnout do jediného slova, kterým je společné stáří. Přes obvyklé a zcela očekávatelné výčitky, jako že jsem se o ní nikdy nestaral, tak jak bych se o ní mohl starat v cizině, nebo že mi jde jen o to, aby byl kocour v troubě, jsme se nakonec přece jen dostali k meritu věci.

 Takže cizina ani Norsko jí neláká. Není dobrodružný a dobyvačný typ. Nevládne dostatečně cizím jazykem, který je ve školství jejím hlavním a výhradním pracovním nástrojem, takže se obává, že nesežene džob a nevydělá oněch 400 tisíc za rok. Je to málo, ale vlastně ne. Pořád jsou to důležité peníze, které by nám chyběly. Bojí se závislosti na mně, zejména v nesnázích. Norština se jí plete s němčinou, navíc je tu pes a děti, které jsou sice velké, ale doma by neměly prakticky nikoho... Jen sami sebe navzájem a to je málo. Uvědomil jsem si banální věc, že slyšet nepříjemnou pravdu není o moc lepší, než jí jen tušit.


Ale to nebylo zdaleka všechno. Stejně jako nikdy nechtěla abych odjížděl, tak nyní vůbec netlačí na to, ABYCH SE VRACEL. Naopak. Na samotu si zvykla, naučila se s ní žít, potřebuje jí a nyní se budu vlamovat do zaběhlých, malých rituálů. Budu nespokojený. Svůj vlastní stesk budu řešit unáhleně a přepjatě. Jsem starý a práci neseženu a tu kterou seženu, v té budu zcela jistě nerealizovaný. A bylo to. Karty byly vyloženy. Neměl bych své rozhodnutí uspěchávat, což jsem ani nechtěl. Měl bych si vyřešit důchod a daně. A jako je složitější cokoli postavit, než to zbořit, tak i návraty jsou spojené s úplně jinou energií, než odjezdy. Člověk si to neuvědomuje, ale svět doma se změnil. Nedostává křídla z očekávaných dobrodružství. Cestovní horečku vystřídají příjezdové obavy. ODYSSEUS. Kniha, kterou jsem tak dlouho studoval a nikdy neobsáhl. Nezbytně si ji musím zapůjčit a vrhnu se na ní teď se zcela jinou zkušeností.
A pak, dlouhé severské noci vystřídají dlouhé jarní a letní dny. Budu vyjíždět na delší expedice, budu poznávat novou přírodu, nové lidi, stesk a samota a tma se zanedlouho rázem odplaví. Přece jen jsem se něco málo naučil, něco mohu doma nabídnout, nějaké nápady mám. Navíc se díky Koronaviru začínají naplňovat apokalyptická proroctví a já sám sebe vidím jako člověka, který se symbolicky navrací buď po moři na kajaku – místa pro ostatní ještě stále jsou - to v případě karastrofické verze, kdy epidemie dozná tak obřích a nemilosrdných rozměrů, – že se uzavřou se letiště, hranice, dálnice..., atd. Nebo v mé oblíbené Itálii jako dobrovolník, poněvadž mé místo není mezi snoby ani úspěšnými a trpělivými lidmi, nýbrž naopak v týlu a ohnisku nepřítele.  


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Expedice

Tromsø

věčné pouto