Křik na klienty - never more
Dnes už se to málo vidí. Řvát na někoho. Lidi,
kteří se mnou mají problém, se mohou
radovat. Dostal to. Konečně má, co si zaslouží. Každý leader si potřebuje
zkoušet to, v čem působí, i z druhé strany - jako klient, frekventant, obyčejný účastník
kurzu. Občas to přinese neskutečné zážitky. Odpojil jsem se na kajaku od
skupiny v domnění, že jsem něco zapomněl a nechtěl zdržovat přehnaným
vysvětlováním ostatní, tak jsem tak houknul za sebe: za půl minuty jsem zpátky,
něco jsem nechal na břehu. Měl jsem tam mobil na dron, druhý mobil
s norským číslem, klíč od auta, GoPro…, ztráta nevyčíslitelná a nejsme
v Norsku… V Čechách lidi kradou jako straky. Syn přišel o tři smart
telefony… Kdybych nic nezavolal, nic by se nestalo. Jenomže to zaslechl hlavní
šéf a vedoucí jiné skupiny začátečníků a zařval jak tur: „To musíš říct vedoucí
své skupiny! Své instruktorce! Jestli nechceš dodržovat zásady a pravidla na
vodě, tak se seber a můžeš jít! Tady nemáš co dělat! Buď se chovej podle zásad
nebo běž pryč! Odejdi!“ Nenadával. Ale byl ve svém živlu. V těch parných
dnech a na špinavé tlející Vltavě se konečně začalo něco dít. Jen mě před
ostatními lidmi, dětmi, kolemjdoucími na mostě seřval. Kromě něho byli všichni
mladší než já. O generaci, o dvě, o tři. Sympaťáci. Nespravedlivý osobní křik
mě vždy paralyzuje a ponižuje. Uvažoval jsem, jestli skutečně nemám odejít. Mám
tohle zapotřebí? Proč tu jsem? Chci si vyzkoušet, jak kolegové a dělají něco, čemu se hodlám
věnovat. Chci si sjet kanál, kam hrázný nebo-li komorník za chvíli pustí vodu.
Rozhodl jsem se, že to kousnu. Když se pustila voda do kanálu, už se řvalo na
jiné lidi a děti, byly problémy s jinými. Dalo by se to obhájit. Cholerik
– stará škola. Nebo – jde o život, živel ti dá jen jednu šanci. Bohužel. Takový
řev z mého hlediska ulpí. Od té chvíle jsem viděl jen chyby. Instruktoři nezvládají
své skupiny. Nikdo nás nevaroval, že do kanálu pojedou rafty, které naprosto
bezohledně smetou vše, co jim stojí v cestě. Minule na Vltavě mě úplně
stejným způsobem seřval, mohl jsem si tohle celé odpustit. Tam v Tróji se zastavovali
stejným způsobem korzující kolemjdoucí s kočárky a psy a s úžasem
sledovali uřvaného instruktora a popleteného frekventanta. Jsem otužilý, slušný
plavec, pod vodou vydržím přes minutu, ale řekl jsem si, byl to úlet. Ne. Ten
člověk se v tom vyžívá. Co víc. Pokládá to za účinnou metodu. Až budu na
té divoké Niagáře zaseklý pod kameny v proudu, zajisté si vzpomenu, ale
bude bohužel už pozdě.
Jsem
z kantorské rodiny a vím, že učit lze bez deptání, vyhrožování,
zostouzení, zastrašování. Daleko účinnější je humor, příklad, vyprávění,
sdílená zkušenost. Co se ve mně probudilo za mindrák? I já jsem přece jako
režisér řval na herce… Ale to jsem je chtěl aktivizovat. Probudit. Režisér
Rajmont mě neustále cupoval, že jsem ideolog, až jsem mu to uvěřil a podepsal
krví svůj celoživotní handicap. Režisér Janeček dvacet až třicet minut řval na
herce za pomalost, nesoustředěnost, lenost a nepřipravenost, aby na závěr
zkoušky všechny čtvrt hodiny vychválil za to, že jsou zlatí, protože se nekurví
v reklamách a dabingu, berou minimální plat a nechají na sebe půl hodiny
od něj řvát /dle mě by stačilo chválit deset minut a řvát pět…, ale hlavně
nejlepší je hovořit k věci a situacím…/ Ne. Mně to vždy bralo energii a
připadalo destruktivní. Trenér Rada řve na ligové dospělé fotbalisty třeba celé
utkání jako pominutý. Je to vulgární. Radí jim téměř, kterou nohou mají kopat a
nikdo mu neřekne, že to je neekonomické, zastaralé, neefektivní. Respektují
jeho styl. Fotbalista Řepka rozkope v šatně koš, aby ukázal ostatním, že
má koule a že se nebojí. A hlavně chce, aby ho mladí následovali. U mně je řev
směšný. Je to ukázka slabosti, hysterie a zbytečného afektu. Je to něco jako
poplivání.
Ten člověk měl tak postavenou smlouvu, že chránil
v podstatě jen jeho a jeho majetek, nikoli nás před psychickou újmou.
Představil mě jako známého samorosta z Norska. Vlastně se trefil. Všechno
by bylo v pohodě, kdyby tam nebyl řev, nýbrž domluva. Nedostatečná
interakce, vlastně jediná – jseš nepřesný a přejíždíš vracák. To bylo celé, co
jsem se o svém stylu dozvěděl… Překvapilo mě, jak tahle firma vůbec nestojí o
zpětnou vazbu. Instruktoři naprosto nezvládají svou práci. Nevidí, že kluk,
který se několikrát překotil, už toho má plné zuby. Nevědí, co to je chvála. Neznají
slovo podpora. Patrně nikdy nevyslovili otázku – Jak se cítíš? Neustále mě
šikanují, že mám něco v nepořádku – dlouhé sea pádlo, provaz
s karabinami se může za něco zachytnout, vysoké holiny naberou vodu a
utopí mě… Proč ale neřeknou dalšímu
frekventantovi, že nemá zapnutou helmu? Pořád padá do vody, hrozí, že mu nejen uplave
helma, ale spadne na kámen nebo si dá hlavičku do tyčky a na chvilku ztratí
vědomí… Samozřejmě, už hledám chyby, nikoli tam kde nejsou, ale tak, že je to
nevýhodné i pro mě samotného. Asi taky nebudu žádný dáreček. Při sjíždění
kanálu si často zpívám, protože si plavu ani nevím jak…
Jasně. Ne
každý kurz a společnost a aktivita se hodí pro každého. To by byl přece život
nezajímavý a příliš jednobarevný. Někomu může tenhle druh drilu a umanutosti
vyhovovat. Sám jsem si naběhl. Sám jsem to chtěl. Občas trochu bagatelizace
Norska – tam na moři přijde občas vlnka… Nejsem samozřejmě Ondřej Nikl, který
je schopen jezdit v pětimetrových vlnách, nicméně setkání s expres
lodí na fjordu je stejně nebezpečné jako chodit po dně a vlny a příboj prostě miluju
a pokládám za léčivé. Bylo pro mě trochu s podivem, že i celkem příjemná
instruktorka, která dobře a vskutku přehledně vysvětluje, jak se pádluje, sedí
v kajaku, obléká a svléká sprunda, tak i ona po určité době na kanálu začíná
kopírovat řvoucího leadera a nasazuje a nabíjí ke stejné munici. ZAČALA KŘIČET
V KANÁLU, KDE SE HLAS MUSÍ ZVEDNOUT, NEBOŤ NENÍ SLYŠET VLASTNÍHO SLOVA,
nicméně zase úplně mimo mísu. Na kluka, který naprosto ohromně četl a cítil
vodu, byl převelen k nám pokročilým, ale potřeboval si na chvilku
odpočinout a o metr dva si poodjel. Tohle platí ve všech oborech a je to dar,
vidět v jaké fázi se frekventant – klient nachází. Tedy moc nenakládat na
někoho, kdo na to nemá, ale zase nedělat
druhý extrém – neučit aristokracii používat příbor…
Nejsem
aristokrat. Jsem samorost. A byla to dobrá zkušenost, kterou si prostě už
víckrát nezopakuju. Pár rad na závěr. Na začátku je dobré se navzájem
představit. Nechat navzájem představit ostatní mezi sebou. Důležité věci
zopakovat, nikoli vtipkovat, že to stejně nikdo nečte, co je nezbytné, a pak se
na něm vozit. Trochu laskavosti a pohled z očí do očí neuškodí. Sdělit
plán a harmonogram dne a zeptat se, jestli ostatním vyhovuje, zeptat se na
jejich mínění je dobré. Je to dokonce velmi důležité, protože když se mě nikdo
nezeptá na mé mínění, tak obvykle o můj názor ani nestojí a já pak přestávám
naslouchat. Ale přesto jsem potížista a ptám se, chtěl bych duplikát smlouvy. Odpověď - všechno si dostal a mohl přečíst na internetu... Tady tkví zásadní problém. Podepisuju něco a nestačím si přečíst co... A nemám v ruce co jsem podepsal. Tohle jsem už taky někde zažil... Že si platím někoho, kdo mě seřve, je úžasná lokální strategie.
Dobrý byznys plán. Fakt. Kdesi ve středních Čechách existuje hospoda, kde si
zákazníci připlácejí za to, že je obsluha mlátí hadrem a řve a hází jídlo z talířů,
jako tomu bylo kdysi ve středověku… Nicméně znám hospody na Žižkově, kde po
jedenácté večer za několikanásobně skromnější obnos dostanete totéž a je to víc
uvěřitelné.
Komentáře
Okomentovat