Fascinace živlem

FASCINACE ŽIVLEM
Moře je živel, počátek bytí, je třeba mít k němu respekt. Každý máme své sny. Cestou po fjordech, ty sny dostávají syrovější kontury. Nejsou to jen vzdušné zámky, fráze, téměř každý krajinář je zde doma. Skrze nespoutanou přírodu se vracíme do svého dětství, k prvopočátkům, k záhadám, tajemstvím. Banální sen zdolat vlastní silou dlouhou délku jako Eskymáci. Mít na kajaku vše, co potřebuji k životu. Plavit se, cestovat, účastnit se, poznávat. Setkávat se s lidmi, vyhnout se zajetí malicherných banalit, závistí, hodnocení. Překonat sám sebe, poznat sám sebe, zdokonalit sám sebe, ovládat sám sebe.

FASCINATION OF AN ELEMENT

Sea is an element, existing since the beginning, it's important to respect the sea. Everybody has their dreams. When I was sailing the Fjords, my dreams were becoming clearer. It wasn't palaces in the clouds, phrases, everyone fond of beautiful landscape is gonna feel like at home. Through the untouched nature I feel like a child again, I feel all of the secrets, all of the mysteries. The dream of conquering a great distance like Eskimos might seem banal. It's just you, your kayak and everything you need inside it. Just sailing, traveling, discovering. Meeting new people, avoiding common banalities, avoiding envy, avoiding evaluation. Challenging yourself, getting to know yourself, improving yourself, controlling yourself.

MOŘE VÝZEV

Už v přípravě na cestu kolem ostrova Holsnøy mám cestovní horečku. Někdo má jako téma rovnováhu, jiný si chce obyčejně sáhnout na dno. Kluci, kteří mě v cestě podporovali a možná to celé inspirovali a způsobili, mají něco, co lze nazvat slovy na pohodu. Žádný stres. Zapomeň na nervy. Jsem jim zavázaný a vděčný a zcela amatérsky beru do lodi úplné nesmysly: pěnu na holení, olej na vaření jako ingredienci do těstovin, zbytečně neznámé omáčky do těstovin, náhradní boty, náhradní bundu, lezení, lezačky, sedáky, karabiny, co kdybychom objevili zajímavou skálu, ačkoli každý nás ubezpečuje, že lezecké cesty jsou v nejbližším okolí pouze na Sotra nebo Helleneset.
  TAJEMSTVÍ
  Špičkou lodi otvírám tajemství, prorážím krajinu, permanentně vstupuji do dalších a dalších obrazů. A zároveň uprostřed toho široširého masívu vod se ocitám najednou pokorný, nahý, soustředěný a zranitelný. Fráze říká František, ale zároveň se mu to, co říkám, líbí. Krajina jako z nevědomých symbolických snů, dobrá tak na tapetu do obývacího pokoje nebo na lap top…
BABÍ LÉTO A BAREVNÝ PODZIM
  ještě zvyšuje stesk a melancholii a rozehrává celou symfonii neagresivních barev plnou odlesků, třpytu, polotemnoty, polosvětla. Poetické deště kupodivu zůstaly minulostí a provází nás příjemné a nijak nespalující paprsky. Klidná hladina. Spíme u ostrova Flatøy, noc a tma padla tak nečekaně rychle. Listí zežloutlo. Je nám vhod posezení u v tento čas neobydlené chaty. Vše je zde poklizené. Připravené pro hosty téměř jako v pohádce Sněhurka a sedm trpaslíků. Z dálky sem doléhá ruch z druhého břehu, kde jako rozsvícený stromeček světélkuje město Knarvik. Přes vzdálený most se stále někdo přepravuje, jako by noc svolávala stále nové hosty. Na druhé straně je ostrov Flatøy. Divočina, klid, srny a srnci se hýbou a začínají svou noční pouť.
LIBŮVKA
  to je náš stan.  Libanon. A druhý stupeň od libůvka. Ale vyplouváme. Druhý, respektive první den. Nevíme, jak si rozložit síly. Spěchat nebo se kochat. Jde obé? Objevujeme malý ostrov, který je součástí jakéhosi souostroví a smažíme si na něm makrely a tresku. I na otevřeném ohni tresky chutnají o prsa jemněji, ale uzení svědčí více mastným makrelám. Pokračujeme nasycení, ale už se schyluje k hledání noclehu. Nechceme tápat v nejistotě jako předešlý večer, kdy jsme stavěli stan téměř ve tmě, za svitu čelovek a nenápadné asistence cudného měsíce.
  ZÁTOKA
-čili våg, nás vede do míst vysloveně mýtických. Konec světa. V dálce úžina. Úžina, která vede na otevřené moře. Během pěti minut přijíždí děda na mopedu. Kontroluje starou v blízkosti zaparkovanou loď a ptá se nás, jak dlouho zde budeme. Říká, že jedna noc je v pohodě a ptá se odkud jsme. Z Čech. Tak to mám čerstvou zprávu, - mistrovství světa v cyklistice vyhrál Sagan a druhý byl Nor Alexander Kristof. Neupřesňujeme mu, že Sagan už mezi našince nepatří a kvitujeme jeho pohotovost a postřeh. Chlapci popíjejí vodku s džusem a posvěcují další neuskutečněné výzvy. Zejména Vojta je podporující a velmi pozitivní. Já je za to nabádám, aby měli respekt k svérázné norské ekologii a neházely šlupky od mandarinek do lesa, ačkoli shnijí. Místní nepíšou v lese cedule – neházejte odpadky do lesa, nýbrž slupka od banánu hnije tři měsíce, papír půl roku, žvýkačka pět let…
V ZÁDECH SLUNCE
  A ráno jako z pohádky. Typické kýče. Vstáváme v devět, ale vyplouváme v půl dvanácté. Chtěl jsem fotit nové ostrůvky, ale chlapci si jedou doprostřed moře. Popadá mě vztek, vždyť potřebujeme už vodu a oni mají velké nádoby ve svých lodích. Zvolil jsem se sám kapitánem, přičemž Vojta navrhoval Františka, ale byl jsem nedůsledný, netrval jsem na svém a takhle to dopadlo. Nemáme vodu. Už se nikomu nechce vracet. U ostrůvků byla civilizace, která záhy skončila. Poslední civilizací jsou nám nyní pohupující se čluny rybářů, přičemž kdo ví proč si myslíme, že to jsou Estonci či Poláci.
  MYS NADĚJE
  Herdla. Obědváme. Slunko unavuje. Na tolik mořské soli nejsme zvyklí. Na kamenech chlapci dřímou, já jdu na pěší obhlídku. Památka betonových podstavců pro děla a sem tam nějaké bunkry. A nádherné zátoky. A žádná civilizace. Civilizace je přes moře dobré tři kilometry. Plujeme dál a žádáme o vodu, ale chlapík vodu nemá. Ocitli jsem se ve vojenském pásmu, kde komunální vodovod není a voda ze studny obsahuje bakterie. Vodu na vaření má bohužel jen pro sebe. Poslední zbytky vody chlapci vypili jako o závod. Konečně blízký Rosland, kde jsou dlouhé zátoky se pstruhy, ale museli bychom tam přenášet kajaky a používat automobil. Plujeme tedy dál a budíme místní důchodce s žádostí o vodu. Ještě malátní nám dávají k dispozici zahradní hadici…
  SKÁLY, VŘES
 A další nádherná místa, kde sem tam parkují plachetnice a je možné zahlédnou milovníky romantiky, jak si při západu slunce připíjejí sklenicí červeného vína, jenomže my po předchozích neutěšených zkušenostech hledáme zavčasu nocleh. A vskutku objevujeme zelenou pastvinu, kdysi to musela být výspa ovcí, ale nyní je tam ohniště a chata, kde není živáčka. Trochu je to hororová atmosféra, ale my máme pro strach uděláno. A taky máme hlad. A jsme unavení. A vaříme čaj. A trochu se handrkujeme, protože jsme si neudělali pořádek v lodích a máme všechno všude, tedy jídlo dohromady s oblečením a trochu kramaříme a vypadáme jako cikáni. Tak vypadá náš tábor.
ZPĚT MOŘI
  A Neptunu dáváme nedojedené a nezpracované ryby. Čekáme příliv, ale ten nepřichází, takže zcela zbytečně v noci vytahuju lodě až na břeh. Ráno vyrážíme ještě později než předchozí den, a možná tohle je důvod proč mi vypadly do vody moje oblíbené sluneční brýle chránící oči i na ledovci. Nejen, že jsem je nevylovil, ale při pokusu o jejich záchranu, jsem poslal zcela nepochopitelně do vody i automatický fotoaparát. Já jsem smutný, kluci udiveně zatrpklí a mrzutí až vyčítající, jak se to mohlo probůh stát a přihodit. Samotnému je mi to nepochopitelné. Nyní, když jsem se s fotoaparátem tak sžil. Začal jsem fotit atmosféru, pocit, okamžiky, kdy lze říci prodli jen, nikoli jen malebná zákoutí… V čočce jsou kapky. Jen to nezapínat, aby se to ještě nezkratovalo. Mohlo být hůř. Mohlo se stát něco nám samotným. Slabá ukolébavka.
VLNY VZDORU
  Následují nyní při plavbě do cíle. Nezdržuju focením. Jen poslední pauza na poslední oběd před definitivním finišem. Dlouhou cestou proti vysokým vlnám, neboť se zvedl vítr. Ale nejen vítr. Zatímco jsme v pokoji odpočívali na skaliskách, vojenská loď způsobila velký příboj a všichni jsme nechali lodě s otevřenými gumovými poklopy a Vojtovi příboj odnesl poklop zpět do rozbouřeného moře a doslova se za ním zavřela hladina. Marný byl můj pokus o potápění. Nutno podotknout, že do Severního moře jsem jen projevil snahu se potápět, ale okamžitě jsem to nazval marností a utopií. I díky tomuto rozhořčení jsme závěrečný finiš zvládli svorně a synchronně. Minimální pauzy. Dřina proti větru.
ANNA KARENINOVÁ
  Člověk by čekal, že plni únavy a zážitků budeme spát, jako když nás do vody hodí, ale já nikoli. Snad mírná závislost na kafi, snad ta prudká změna vjemů, možná kombinace obého spojena s příjemnou fyzickou námahou způsobila, že každý den většinou mezi dvěma a čtyřmi v noci jsem nezamhouřil oka, nýbrž se jen převaloval a vartoval. Ideální by bylo si číst během cesty, něco úplně odjinud, například Annu Kareninovou a její boj s konvencemi, plnou salónů, plesů, závodů koní a upjatých a příkladných rodin, když kolem dokola řádí tichá příroda, ale přece jen je cítit striktní a v něčem velmi důsledné až stádně spořádané Nory. Přitom nám všichni přáli god tur při startu, tedy příjemnou cestu a gratulovali při návratu, když jsme se v klubu zjevili vítězně za bezmála pouhé čtyři dny.