Forskjeller, synspunkter og hvorfor blogg





Forskjeller, synspunkter og hvorfor blogg

Rozdíly, úhel pohledu a proč blog

/Miroslav Drábek og Anita Haukås Oppedal/

Nordmenn går ikke i kajakken uten redningsvest. Tsjekkere aldri uten plommebrandy. Nordmenn sørger for sikkerheten. Tsjekkere for skipets navn - Gamle Kjetil, Santa Maria ... I tilfelle av et havari, ordner nordmenn med førstehjelp og teller tapene. Tsjekkere kjefter og skylder på alle rundt. Aldri på seg selv. Nordmenn liker å lære alle andre rundt seg å bruke bestikk. Tsjekkere glemmer i et ubevoktet øyeblikk bestikket i jakkelommen, spesielt hvis det er sølv. Nordmenn respekterer det, som samfunnet ikke snakker om. Det som man ikke snakker om, trekker tsjekkere straks frem i Guds lys.
Nor se nevydá na kajak bez záchranné vesty. Čech nikdy bez slivovice. Nor se stará o bezpečnost. Čech o název lodi – starý Kjetil, Santa Maria… V případě havárie Nor řeší první pomoc a počítá ztráty. Čech kleje a obviňuje všechny kolem. Nikdy sebe. Nor milerád učí všechny kolem používat příbor. Čech si ten příbor náhodou v nestřeženou chvíli zapomene v kapse saka, zvlášť, je-li stříbrný. Nor respektuje to, o čem se ve společnosti nemluví. Čech to, o čem se nemluví, ihned vytáhne na světlo boží.



hjemmelaget tørr forberedelse - příprava na suchu


Nei. Det er ingen forskjell mellom nordmenn og tsjekkere. Hver person er forskjellig, og det er forskjell på en person og en annen. Noen ber en bønn før reisen, en annen kaster opp og reisen blir utsatt, for andre er reisen målet. Vi deler imidlertid det faktum at viktige ting skjer i barndommen. Vi har svart humor felles. Vi deler det faktum at vi er patrioter, og vi liker å reise, bli kjent med hverandre og søke. Vi liker å hjelpe.
Ne. Není rozdíl mezi Norem a Čechem. Každý člověk je jiný a je rozdíl mezi každým člověkem a člověkem. Někdo se před cestou modlí, jiný zvrací a cestu odkládá, pro dalšího je cesta cíl. Společné máme však to, že podstatné věci se odehrávají v dětství. Společný máme černý humor.  Společné máme to, že jsme patrioti a rádi cestujeme, poznáváme a hledáme. Rádi pomáháme.



Gamle kjetil overnatting om vinteren - přezimování kajaku
Hvorfor begynte jeg egentlig å skrive denne bloggen? For å utfordre folk som har falt for den samme hobbyen til å samarbeide med meg? For å dele nye eventyr sammen med noen, akkurat som en evig kamp mellom Titaner og Neptun. Selv eier jeg tre kajakker, og er spent på om noen, hvor som helst og når som helst, kunne tenke seg å padle med meg. Flere kajakker kan også leies. Der finnes mange gode mennesker. Prisen for å leie en kajakk, inkludert tilbehør, er pluss - minus 300 kroner per dag på Leiting.no, men min erfaring er at padlere er som fjellklatrere. Hvis du finner entusiaster, så elsker de som regel å uselvisk hjelpe og låne ut. Og de vil ikke rane deg. De vil at du skal kose deg med det du gjør.
Proč jsem vlastně začal tenhle blog psát? Abych vyzval lidi, co propadli stejnému koníčku, ke spolupráci? Abych se s někým podělil o nová dobrodružství, stejně jako formuloval odvěký souboj s titány a Neptunem? Vlastním tři kajaky a osobně budu nadšený, když se mnou kdokoli, kamkoli, někdy vyrazí. Další kajaky lze zapůjčit. Dobrých lidí je spousta. Komerční cena za zapůjčení kajaku včetně příslušenství je sice plus mínus 300 Nok na den - Leiting.no, ale má zkušenost je taková, že kajakáři jsou jako horolezci. Naleznou-li nadšence, leckdy rádi a nezištně pomohou, zapůjčí, poradí a nechtějí tě odrbat. Chtějí, aby sis to, co děláš, užil.


her var Asbjørns fred i minnet - zde našel klid Asbjørn in memoriam


De liker å forklare og vise nybegynnere alt. Underveis på turen kan gjenstand for diskusjoner være Knausgård, Grieg, N. Grieg, Villanden, Fosse, Solstad, Vaular, Lygre, Mozart, Janacek, Dog Soldiers, jazz, Krall, punk … Jeg anbefaler aldri å snakke om politikk, valg, arbeidsrelasjoner, busslinje 4. Jeg har en slags avviksskade. Jeg drukner folk, spesielt når de snakker som politikere. Og slike idioter er favorittmat og delikatesse for noen marine dyr.  Jeg bryr meg ikke om hvor mye du tjener, hvor du jobber, hvor du handler, men om hva du liker, hva du er redd for... Tripadvisor har introkurs til kajakk i Sognfjorden for 1000 kroner per døgn. Det er litt overpriset og det er hovedsaklig praktisk for studenter som ikke har brukt opp stipend og tilskuddsordninger, og ikke ønsker å tilbakebetale ubrukte midler. Jeg, når jeg har tid, vil bare sette pris på å padle med deg.

Začátečníkům rád vše vysvětlím a ukážu. Předmětem diskusí na cestách může být  Knausgård, Grieg, N. Grieg, Villeand, Fosse, Solstad, Lygre, Mozart, Janáček, Psí vojáci, Zrní, Květy, jazz, Krall, punk… Předmětem diskuze nikdy nesmí být politika, volby, pracovní vztahy, linje 4. Mám totiž úchylku. Milerád topím lidi, zvlášť když mají silácké řeči jako politici. A zvláště idioti jsou vyhledávanou pochoutkou pro některé mořské živočichy. Nezajímá mě kolik bereš, kde pracuješ, kde nakupuješ, ale co tě baví, z čeho máš strach… Tripadvisor nabízí intro s kajakem po Sognfjordu za 1000 Nok za den. Je to mírně předražené a vlastně se to hodí pro studenty, kteří nevyčerpali stipendia a grantové příspěvky a nechtějí nevyčerpané peníze vracet. Já když budu mít čas, pojedu rád jen se tebou.



her var nivået bak Kjetil - zde se zavřela hladina za Kjetilem


Bonus:
…Av alt jeg leste, lærte jeg at man må være modig , at mot kanskje er det høyeste av alt, at man må være ærlig og oppriktig i alt man foretar seg, og at man aldri må svikte andre. Videre at man aldri må gi seg, aldri gi opp, for om man har standhaftig, oppreist, modig og ærlig, uansett hvor ensom der har gjort en, og hvor alene det har fått en til å stå, blir man belønnet til sist.
...Ze všeho, co jsem přečetl, jsem se naučil, že má člověk být odvážný, že odvaha je asi to nejcennější, že má člověk být čestný a upřímný ve všem, do čeho se pustí, a nikdy nesmí zradit ostatní. Dále pak, že se nikdy nemá poddat, nikdy vzdát, protože držel-li hlavu vzhůru a byl pevný, statečný a čestný, bez ohledu na to, k jaké osamělosti ho to dovedlo a do jakého odloučení se kvůli tomu dostal, bude nakonec odměněn.
/Karl Ove Knausgård - Min kamp - tredje bok - Můj boj - třetí kniha/


på dette stedet mistet jeg Kjersti - na tomto místě jsem ztratil Kjersti

Ikke mindre er akkurat dette er mitt problem. Jeg inviterer folk og samtidig skremmer jeg dem. Jeg vurderer dem, jeg plager dem. Jeg har krav. En liten person som oppfører seg som storfolk. Underveis i kajakk går det også an å være stille. Og å være stille sammen er noen ganger bedre enn unødvendig babling. Ikke alle kan lese mellom linjene og sette pris på det. Men selvfølgelig overdriver jeg. Sammen med meg går det an å snakke om alt, også om busslinje 4. Jeg tar til og med med meg sjåfører som først kjører i 10 timer og deretter snakker om det i 5 timer. Noen ganger er hele deres arsenal 5-10 historier som ikke har endret seg nevneverdig de siste syv årene. Selv politikk er det mulig å snakke om. Særlig for en tsjekker som prøver å bestemme seg før et valg. Noe han aldri gjør  ifølge programmet eller klassen han tilhører og som politikerne fisker etter, men først og fremst etter image og bedre formuleringer. Jeg skal virkelig prøve.
Nicméně přesně tohle je můj problém. Pozvu lidi a zároveň je vyděsím. Hodnotím, otravuju. Mám nároky. Malý člověk se schovává za velká jména. Na cestě s kajakem lze přece i mlčet. A mlčet ve synchronně je někdy víc, než zbytečně žvanit. Ne každý člověk umí a rád čte mezi řádky. Ale samozřejmě, že přeháním. Se mnou lze přece mluvit o čemkoli, i o lince 4.  Dokonce snesu i řidiče, kteří 10 hodin řídí a pak o tom 5 hodin vyprávějí. Leckdy je jejich arsenál pět, deset historek, které už sedm let vůbec neobměňují. Dokonce o politice je možné hovořit. Zvlášť český člověk, který se rozhoduje u voleb, nikoli dle programu a nebo třídy do které patří a za kterou jeho politik kope, ale většinou podle image a lepších frází. Fakt se budu snažit.


Zdeněk in memoriam

Men fordi det foreløpig bare har lyktes meg å drukne Åsbjørn, Ove, Zdeňek og Kjersti, så er det nødvendig å forbedre seg litt. Da ville jorden blitt litt lettere, eller  i vårt tilfelle heller havet - som dekomposterer agressivt og skikkelig. Og dessuten finnes på venteliste i avtaleboken min navn som Tor, Rune, Magnus, Einar, Hilde, Václav junior, Václav senior… og jeg kunne ha fortsatt i det uendelige. Riktignok har jeg ikke grønt-kurs, som er det samme som å klatre uten bratt-kort, men det gjør jeg om til en fordel. Dette er også for tsjekkere sentralt. Det er praksis som bestemmer, ikke teori. Jeg tar med meg 6+ gradering uten sikkerhet, og etter en flaske vodka tar jeg med 7. Vi snakker om vanskeligheten i klatring, aldri bryststørrelsen. Nei, folk som er entrepenører liker jeg faktisk, særlig når deres fremste verdi er kvalitet. Og grønt kurs står på planen. Nordhordland Padleklubb. Her gjelder det, med hensyn til fremmedspråk, jo senere - jo bedre.
Ale protože se mi zatím podařilo utopit pouze Åsbjørna, Oveho, Zdeňka a Kjersti, je třeba se trochu polepšit. Budiž jim země lehká, v našem případě spíš moře agresívní a správně rozkladné. Nicméně v mém sáhodlouhém adresáři jsou v pořadníku nadále jména jako: Tør, Rune, Magnus, Einar, Hilde, Václav ml., Václav st. a mohl bych pokračovat. Sice nemám grønn kurs, stejně jako lezu po skalách bez bratt klatring kursu, ale dělám z toho výhodu. Tohle je též pro Čechy přízračné. Rozhoduje praxe, nikoli teorie. Vylezu přece 6+ bez jištění a po flašce vodky i 7. Myšlena je stupnice obtížnosti, nikoli velikost prsou. Ne, podnikavé lidi mám rád, zvlášť když jejich přidanou hodnotou je kvalita. A grønn kurs je v plánu. Nordhordland Padleklubb. Zde platí, že  vzhledem k cizímu jazyku, čím později, tím lépe.


Tor in memoriam

Så, ikke bare skremmer jeg folk, smeller med padleåren og krever debatt, men jeg setter også en krone av ærlighet på verket - som jeg tenker vil redde det hele. Ha! Jeg kan oppriktig love at jeg aldri slår noen to ganger på rad med padleåren. Akkurat det kan jo oppfattes som en vennlig gest. Og vi kan også bli enige om andre ting. Som at Bergen ved havet, i skumringstimen, ved morgengry og særlig i de typisk skiftende værforhold, er et lovende sted for eventyrere. Hvor svart regn plasker ned et sted og så kan du bade i en stråle av sol et par meter unna. Og vakkert landskap glir forbi. Det er regnbuebyen og den er unik, kan ikke gjenskapes, den er full av inntrykk og atmosfære. Om jeg personlig tar motet fra noen, så ville jeg uansett ikke gått glipp av dette. Et slikt lys som finnes ved havet, finnes ingen andre steder.


Takže, nejen že lidi vystraším, mlátím pádlem, nutím debatovat, ale ještě tomu všemu nasadím korunu upřímností, o  které se domnívám, že vše zachrání. Cha. Zcela příčetně mohu slíbit, že nikoho neuhodím pádlem dvakrát za sebou. To přece lze považovat za vstřícné gesto. A i na dalším se můžeme domluvit. Bergen na moři, v soumraku, při úsvitu, ale zejména při svých typických proměnách počasí, je místem pro dobrodruhy přímo zaslíbeným. Do jednoho místa buší černý déšť, abyste se o pár metrů dál koupali ve světelném sloupci paprsků. Krásou zrak přechází. Je to duhové město a jedinečná, neopakovatelná, imprese a atmosféra. Jestli já osobně někoho odrazuji, tohle bych si rozhodně nenechal ujít. Takové světlo nikde jinde než na moři není.




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Expedice

Tromsø

věčné pouto